Google
Stuur een mail naar de Begeleidingsdienst voor Vrijescholen: P. van Meurs
                                                                  
nieuws Referentieaanpassingen

 

logo

Vanaf eind September 2012 zijn de refernetieniveaus opgenomen in de website.

Dat houdt in dat de volgende zaken opgenomen zijn in de website:

1. Alle lees- en spellingdoelen zijn aangepast zodat ze beantwoorden aan de inhoud van de cursus leesspecialist die door de begeleidingsdienst wordt verzorgd.

2. Onder de knop: Hoofdmenu vind je een een tabblad: referentiekader.

Route1:
De pagina die dan verschijnt geeft via de onderste knop toegang tot een venster met algemene informatie. Elk blad is verbonden met afbeeldingen van de posters van de referentieniveaus. Op de poster kun je doorgaan naar de betreffende gebieden van de referentieniveaus.
Deze deelgebieden linken weer verder door naar de inhoud van elk referentieniveau.

route 1

Route 2:
Ga je niet via de middenknop, de informatieknop, door dan kun je naar een van de vier referentiegebieden gaan: b.v. mondeling taalgebruik
Je komt dan op een pagina waar het referentiekader voor meten en meetkunde is uitgewerkt. Op elk onderdeel van de tabel kun je doorklikken naar voorbeelden van dit betreffende onderdeel.

route 2

3. Overal in de website zijn bij de leerstofonderdelen mogelijkheden om direct het betreffende onderdeel te bekijken vanuit de referentieniveaus.
In de leerstoflijnen; de leerstofjaarkaarten die op leerstofonderdelen geordend zijn, vind je inkoontjes die leiden naar de referentieniveaus.

4. Onder het tabblad: Voorbereiding; leerlijnen vind je de lijst metjaardoelen.
We hebben getracht om alle gebieden van het referentiekader aan de orde te laten komen.
Achter elk doel (vanaf klas 4) vind je een ikoontje dat doorlinkt naar een referentiegebied met voorbeelden. Soms zelfs naar meerdere gebieden zodat de doelen ook in deze zin inhoud gaan krijgen.

                                                     .
5. Deze wijze van werken zal verder op in het jaar ook gebruikt worden voor het LOVS.

De consequenties van deze werkwijze:
a. Er zijn een aantal doelen weg genomen maar er zijn ook veel doelen bijgekomen.
    De keuze is natuurlijk aan de schooll of zij alle doelen gaan gebruiken/volgen.
b. In deze tabel zie je ook dat het s/f en s niveau staan aangegeven.
Dit maakt het mogelijk om keuzes te maken voor de klas en de individuele leerling.

6. Onder het tabblad: Voorbereiding; Logboeken vind je de lijst met aangepaste logboeken.
alle logboeken zijn aangepast aan de nieuwe situatie zodat ook degenen die niet met: Volglijn, werken de logboeken tot hun beschikking hebben.
De opzet van deze logboeken is hetzelfde gebleven. De nodige items zijn vervangen:
-Andere doelen
-Andere waarnemingskaderlijsten
-Andere beoordelingslijsten
-Bij elk doel met een referentieniveau kun je klikken op het referentieniveau en een pop-up laat het niveau als waarnemingskader zien

7. Er is een  google searchveld toegevoegd zodat er direct via de site gezocht kan worden naar internetpaginas die beantwoorden aan het zoekitem.

8. Verder zijn er een aantal verbeteringen aangebracht en foutjes hersteld.

 

Paul van Meurs  Augustus 2012